هر آنچه در این مقاله میخوانید

راهنمای خرید سیم کارت در روسیه

اپراتورهای اصلی موبایل در روسیه

اپراتورهای اصلی موبایل در روسیه عبارتند از:

MTC اِم تِ اِس
Beeline بیلاین
Megafon مِگافون
Tele2 تِله دْوا
Yota یوتا

شماره‌گیری تلفن در روسیه

تماس داخلی

برای تماس به شماره‌های تلفن در روسیه، به جای 0 قبل از کد شهر یا کد اپراتور موبایل، از عدد 8  استفاده می‌شود. چه از تلفن ثابت شماره‌گیری کنید، چه از موبایل (سیم کارت) روسیه. البته در تلفن‌های سانترال (مثلا در هتل‌ها) این کد ممکن است به شکل دیگری باشد.

نحوه تماس با شماره‌های تلفن در روسیه چه از موبایل چه از تلفن ثابت
(از سمت چپ به راست)

12345678

کد شهر / کد اپراتور موبایل:
مسکو 495 یا 499
سن پترزبورگ 812
موبایل مثلا 916

8

کد کشور روسیه 7 است. بنابراین خیلی از تلفن‌ها روی کارت‌های ویزیت و سایت‌ها، معمولا به این شکل نوشته می‌شوند:

 58-12-120 (495) 8 = 58-12-120 (495) 7+

برای شماره گیری از روی موبایل، یا عینا همین شماره را با + وارد کنید، یا به جای 7+ (که کد روسیه است) عدد 8 را شماره گیری کنید. بر خلاف خطوط موبایل، خط‌های تلفن ثابت + را نمی‌شناسند، بنابراین شماره‌گیری فقط با جایگزینی 7+ با عدد 8 امکان‌پذیر است.

تماس خارجی

در کشورهای مختلف، برای تماس با خارج از کشور از یک تلفن ثابت، از چندین کد مختلف استفاده می‌شود. مثلا اگر از تلفن ثابتی در ایران می‌خواهید شماره تلفنی در خارج از کشور را بگیرید، اول 00 را شماره گیری کرده، بعد کد کشور و شماره مقصد را وارد می‌کنید. در روسیه، به جای دو صفر، عدد 810 این نقش را ایفا می‌کند. البته در تلفن‌های سانترال (مثلا در هتل‌ها) این کد ممکن است به شکل دیگری باشد.

از چپ به راست خوانده شود.

شماره تلفن
کد شهر یا کد اپراتور موبایل (بدون صفر اول)
کد کشور مقصد
+

از موبایل همه کشورها به خارج

شماره تلفن
کد شهر یا کد اپراتور موبایل (بدون صفر اول)
کد کشور مقصد
00

از تلفن ثابت ایران به خارج

شماره تلفن
کد شهر یا کد اپراتور موبایل (بدون صفر اول)
کد کشور مقصد
810

از تلفن ثابت روسیه به خارج

12345678
مثلا 21 یا 912
98
810

مثال نحوه تماس با ایران از تلفن‌های ثابت روسیه

12345678
مثلا 21 یا 912
98

+

مثال نحوه تماس با ایران از موبایل (سیم کارت) روسیه

برای حل مشکل تعدد این کدها، سیستم‌های تلفن همراه (موبایل) از علامت استاندارد + استفاده می‌کنند. یعنی برای تماس با خارج از کشور، سیم کارت هر کشوری را که در گوشی داشته باشید، فقط کافی است + را قبل از کد کشور قرار دهید و بقیه شماره را بگیرید. اما اگر از تلفن ثابت روسیه، شماره ای در خارج از کشور را می‌گیرید (که گران تمام می‌شود) به جای دو صفر اول، ۸۱۰ را شماره‌گیری کنید.

نکاتی درباره خرید سیم کارت در روسیه

1.انتخاب اپراتور و انواع سیم کارت:

در روسیه، سیم­کارت به دو شکل با نام یا بدون نام عرضه می­شود. سیم­کارت های با نام را می­توانید از طریق نمایندگی اپراتورها در فرودگاه، ایستگاه قطار و باجه­ های خیابانی تهیه کنید. فروشگاه­های دیگری نیز وجود دارند که مخصوص خرید و ارائه خدمات سیم­کارت هستند و می­توان سیم­کارت تمام اپراتورها را از آن­ها خریداری کرد.

حتی ­الامکان سعی کنید سیم کارتتان را از مکان­های شلوغ خریداری نکنید تا اطلاعاتتان به صورت کامل و درست ثبت شود. قبل از امضای فرم خرید نیز حتما اطلاعات آن را چک کنید و در صورت وجود تناقض حتما به مسئول فروش اطلاع دهید. عموما بعد از خرید ، سیم­کارت ظرف ده الی پانزده دقیقه فعال می­شود.

می­توانید بعد از فعال شدن سیم کارت، اپلیکیشن اپراتور را نصب کنید و اموری همچون خرید بسته اینترنت و مکالمه را از طریق اپلیکیشن انجام دهید. سیم­کارت­های بدون نام عموما در مغازه­های سنتی و مکان­های غیررسمی، با قیمت پایین به فروش­  می‌رسند. توجه داشته باشید که با سیم­کارت­­­­­­­­­­­­­های بدون نام نمی­توان خدمات بانکی دریافت کرد و اموری همچون نصب اپلیکیشن تاکسی اینترنتی و… را انجام داد.

بنابراین خرید این نوع سیم­کارت برای افرادی که قصد اقامت طولانی در روسیه دارند توصیه نمی­شود. نوع دیگر سیم کارت در روسیه سیم­کارت­های مجازی یا e-SIM  هستند که از طریق بانک Sberbank یا بانک Tinkoff قابل خریداری بوده و روی موبایل­ هایی که قابلیت پشتیبانی از e-SIM را دارند فعال می­شوند.

حتما توجه کنید که در روسیه، تنها ارز قابل استفاده روبل است و چه برای خرید سیم­کارت و چه برای استفاده از خدمات دیگر نمی­توانید از دلار، یورو و… استفاده کنید.

2.خرید سیم کارت و محل اقامت:

با توجه به اینکه تماس­های بین شهری عمدتا هزینه بیشتری دارند، سعی کنید سیم­کارت خود را از همان شهری خریداری کنید که در آن قصد اقامت دارید. همچنین اگر در مناطق کم­جمعیت اقامت می­کنید، بررسی کنید کدام اپراتور در منطقه مد نظر شما آنتن­دهی بهتری دارد و بر این اساس اپراتورتان را انتخاب کنید.

3.شارژ سیم کارت:

شارژ سیم­کارت در روسیه به شکل بسته ­های مکالمه و پیامک انجام می شود. بعد از انتخاب بسته مورد نظرتان هزینه آن را پرداخت کرده و در مدت زمان مشخص شده (عموما به صورت ماهانه) می­توانید از این بسته استفاده کنید.

خرید شارژ یا بسته مکالمه را می­توانید از طریق اپلیکیشن بانک، اپلیکیشن اختصاصی اپراتور سیم­کارت، دفاتر فروش سیم­کارت و یا دستگاه­های مخصوص تعبیه شده در فروشگاه­ها (اگر به زبان روسی مسلط نیستید کار با این دستگاه­ها می­تواند سخت باشد) انجام دهید.

4.محدودیت غیرفعال بودن سیم کارت:

در صورتی که سیم­کارت شما به مدت سه ماه غیرفعال باشد؛ شماره سیم­کارت دیگر به نام شما نخواهد بود. بنابراین اگر در مسافرت هستید حتما به وسیله تماسی کوتاه یا پیامک از این مسئله جلوگیری کنید. توجه کنید که می­توانید هنگام خرید سیم­  کارت با پرداخت هزینه بیشتر، این مدت­ زمان را از سه ماه به شش ماه افزایش دهید.

سیم­کارت­های بی­نام نیز دارای تاریخ انقضا هستند. بنابراین حتما قبل از خرید تاریخ انقضای نوشته شده روی آن را چک کنید.

5.فعالیت سیم کارت روسی در خارج از روسیه:

بنا به تجربه ما، سیم­کارت­های اپراتور MTC و BEELINE در ایران کار می­کنند و در دسترس هستند. اگر شما با سیم­  کارت های روسی در ایران باشید و کسی از روسیه با شما تماس بگیرد، هزینه تماس هم برای شما و هم برای فردی که تماس گرفته محاسبه می­شود.

  شماره­های ایرانی هم در روسیه کار می­کنند؛ اما اگر کسی از ایران با شما تماس بگیرد به قبض سیم­کارت شما به عنوان گیرنده نیز هزینه زیادی افزوده می­شود

6.اشتباه در ثبت اطلاعات:

سیستم نامگذاری در روسیه یک سیستم سه قسمتی است. که در آن در ابتدا نام خانوادگی، سپس نام کوچک و در انتها نام پدر ذکر می­  شود. قسمت سوم یا نام پدر اُ چِست وا () نام دارد. اُ چست وا با نام پدری که در شناسنامه ایرانی یا پاسپورت وجود دارد متفاوت است و قسمتی از سیستم نامگذاری است.  با توجه به اینکه در سیستم نامگذاری ایران همچین بخشی وجود ندارد، در فرم­های مربوط به خرید سیم­کارت و یا هر فرم دیگری این قسمت باید برای شما به عنوان اتباع خارجی خالی باشد. 

ممکن است مسئول فروش نام پدر شما را اشتباها در این قسمت وارد کند که باعث ایجاد تناقض میان اطلاعات پاسپورت و سیم­کارت شما شده و می­تواند مشکل ایجاد کند. بنابراین حتما قبل از خرید سیم­کارت و امضای فرم این مسئله را بررسی کنید. هجای نام شما در فرم خرید سیم­کارت نیز باید با هجای آن در صفحه ویزایتان مطابقت داشته باشد.