نکاتی مهم درباره ویزای روسیه را در زیر باهم بررسی میکنیم:

هر آنچه در این مقاله میخوانید

برای اخذ ویزای روسیه، نیازی به گواهی تمکن مالی از بانک نیست و مسافران انگشت نگاری نمی‌شوند. برای اخذ ویزای روسیه، نیازی به وقت مصاحبه ندارید و حضور متقاضی در سفارت روسیه الزامی نیست (مگر در موارد خاص).

نکاتی مهم درباره ویزای روسیه

نمونه ویزای روسیه

در این زیر میتونید نمونه ای از ویزای روسیه را مشاهده کنید:
ویزای روسیه

اطلاعات ضروری درباره ویزای روسیه

ویزای روسیه، بر اساس دعوتنامه داده می‌شود. بدون دعوتنامه ویزایی صادر نمی‌شود. البته به جز ویزای ترانزیت. در مورد ویزای توریستی، یک آژانس توریستی روس با یک آژانس توریستی ایرانی قرارداد همکاری می بندند و قرارداد خود را در کنسولی روسیه در ایران ثبت می کنند.
در صورت تایید کنسولی، آژانس توریستی ایرانی می تواند دعوتنامه‌های توریستی آژانس روس (اصطلاحا «واچر توریستی») را به کنسولی برده و برای مسافر ایرانی ویزا اخذ کند. در واچر توریستی به طور مشخص نوشته شده که این مسافر از چه تاریخی تا چه تاریخی به روسیه سفر می‌کند و از چه شهرهایی بازدید می‌کند و در چه هتل‌هایی اقامت خواهد داشت. بنابراین مسافر ایرانی، نمی‌تواند تنها با مراجعه به کنسولی روسیه در ایران، ویزای توریستی بگیرد.

در مورد ویزای تجاری، مسافر باید دعوتنامه ای از شرکت / سازمان روسی داشته باشد تا بتواند ویزای تجاری دریافت کند. در مورد ویزای شخصی، مسافر باید دعوتنامه ای از یک شخص روس داشته باشد. در مورد ویزا تحصیلی، مسافر باید دعوتنامه ای از یک دانشگاه / موسسه تحصیلی داشته باشد. در مورد ویزای کاری، مسافر باید دعوتنامه ای از یک شرکت / سازمان روس برای استخدام رسمی داشته باشد.

علاوه بر دعوتنامه، این مدارک هم لازم است:
در مورد ویزای توریستی، بلیت رفت و برگشت الزامی است. ویزا دقیقا مطابق تاریخ بلیت صادر می شود. در مورد ویزاهایی مولتی (کثیر الورود)، آزمایش پزشکی هم لازم است.
در مورد ویزاهایی که بیشتر از ۳ ماه اعتبار داشته باشند، حضور مسافر در کنسولی الزامی است و کنسول با مسافر مصاحبه (به زبان فارسی) می‌کند. در مورد دیگر ویزاها (مثلا ویزای توریستی یا ویزای تجاری یک یا سه ماهه)، حضور مسافر در کنسولی الزامی نیست.
در صورتی که آژانس توریستی از شما خواست از پاسپورت عکس بگیرید، حتما دو صفحه مشخصات را به طور کامل عکس بگیرید. تمامی شماره ها و اعداد و متن باید واضح و مشخص باشد. آژانس ایرانی ممکن است بر اساس تشخیص خود از شما طلب چک ضمانت برگشت کند تا مطمئن باشد مسافر حتما برمی‌گردد.
صدور ویزا توسط کنسولی در حالت معمولی یک هفته و در حالت فوری یک روز کاری زمان می برد. بعد از اخذ ویزا، حتما مشخصات داخل ویزا (نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، تاریخ ورود و خروج) را چک کنید. سعی کنید از پاسپورت و ویزا اسکن یا عکس بگیرید و همراه خود داشته باشید.

قبل از ورود به روسیه، به موارد زیر دقت کنید.

داشتن ویزا به معنای ورود قطعی به خاک روسیه نیست. مرزبانی روسیه حق دارد از شما مصاحبه بگیرد و در صورت مشاهده هر گرونه تناقض یا خطر، مانع از ورود شما به روسیه شده و شما را برگرداند. موارد زیر می‌تواند دلیل ممانعت از ورود شما به خارک روسیه باشد:

برگه مهاجرت روسیه

بعد از این که مهر ورود داخل پاسپورت شما می‌زنند، برگه کوچکی به اسم «برگه مهاجرت» یا «میگراتسیون‌نایا کارتا» (Миграционная карта) به شما می‌دهند که تا پایان سفر حتما باید همراه شما باشد و موقع خروج از کشور، تحویل باجه پاسپورت کنترل بدهید.

گم کردن این برگه می‌تواند دردسر ساز باشد. حتما از این برگه عکس بگیرید و مثل عکس صفحه پاسپورت و ویزا همراه خود داشته باشید.
برگه مهاجرت به روسیه

رجیستر ویزا

بعد از خروج از فرودگاه و وارد شدن به شهر، مساله نهایی که باید به آن توجه داشته باشید، «رجیستر ویزا» است. رجیستر یا رجیستریشن یا «رگیستراتسیا» (Регистрация) به اعلام محل اقامت مسافر (با هر نوع ویزایی) به اداره مهاجرت گفته می‌شود. رسید این رجیستر، به شکل یک برگه نسبتا باریک دراز است که در واقع قسمت بریده شده فرم رجیستر است که پشت و روی آن پر شده است.

ریجستر ویزا
اگر در هتل اقامت دارید، خود هتل این کار را انجام می‌دهد. یعنی از پاسپورت، ویزا و برگه مهاجرت شما کپی گرفته، فرم مخصوصی را پر می‌کند و به اداره مربوطه می فرستد. بعضی از هتل های کوچک تر و ازران تر، یا اصلا رجیستر نمی‌کنند (در صورتی که قانونا موظفند) یا جداگانه پول می گیرند.
در هر صورت این کار را انجام بدهید و برگه رجیستر را از هتل بگیرید. اگر برای بلند مدت آپارتمان اجاره می ‌کنید، از مالک بخواهید شما را رجیستر کن و برگه رجیستر را بگیرید. اگر منزل دوست و آشنا یا به طور موقت در آپارتمان اجاره ای اقامت دارید، از دوست یا طرف روس بخواهید شما را رجیستر کند و برگه رجیستر را بگیرید.
اگر ویزای تحصیلی دارید، دانشگاه باید شما را رجیستر کند. مگر این که در خوابگاه نمانید و خودتان جداگانه آپارتمان اجاره کنید که در این صورت باید از مالک آپارتمان بخواهید شما را رجیستر کند و این را به دانشگاه اعلام کنید.
برای رجیستر کردن دو راه اصلی وجود دارد: مراجعه به اداره پست با شخص روس که شما را در منزلش رجیستر کند مراجعه به مراکزی شبیه پلیس + ۱۰ به نام Мои Документы یا МФЦ در صورتی که در روسیه کار اداری دارید، مثلا مراجعه به محضر، مراجعه به بانک، ثبت شرکت و…، داشتن برگه رجیستر الزامی است.

شرایط عکس پرسنلی برای اخذ ویزای روسیه

عکسی که برای اخذ ویزای روسیه ارایه میکنید، باید ۳ در ۴ باشد، رنگی باشد، زمینه سفید داشته باشد، رو به دوربین باشد، جدید باشد، در مورد مردان گوش ها مشخص باشند.
ویزای روسیه

نکات مهم درباره دلار تحویلی به کنسولی

از اردیبهشت ۱۳۹۷ صندوق کنسولی روسیه فقط دلار می‌پذیرد. اسکناس های دلار پرداختی به کنسولی روسیه نباید مهر داشته باشد. متاسفانه بعضی از صرافی ها روی اسکناس ها مهر می‌زنند که به هیچ عنوان مورد قبول نیست. اسکناس ها نباید به هیچ عنوان مخدوش باشند و یا روی آن ها نوشته ای وجود داشته باشد. همچنین کنسولی سفارت روسیه، دلارهای قبل از سال ۲۰۰۹ را نمی‌پذیرد.
ویزای روسیه

منبع این مقاله : ویزا مارکت